Wethouder ontvangt tussenstand GB peiling glasvezel

Renkum en Reggefiber tekenen overeenkomst glasvezel.De gemeente Renkum heeft op 17 juni een overeenkomst gesloten met het bedrijf Reggefiber voor de aanleg van een glasvezelnetwerk waarmee supersnel internet mogelijk wordt gemaakt. Bij deze gelegenheid heeft GemeenteBelangen de tussenstand van de peiling op www.renkumopglasvezel.nl aan wethouder Jasper Verstand overhandigd.

Onze bestuursvoorzitter Paul Janssen heeft daarbij aangegeven dat de peiling doorgaat om een nog sterker signaal af te geven aan providers. Zodat alles wordt gedaan om  een uitrol van glasvezel in alle Renkumse dorpen voor elkaar te krijgen.

GemeenteBelangen ziet glasvezel als een maatschappelijke nutsvoorziening: een middel waarmee aan de eisen van de moderne tijd wordt voldaan. Stabiele verbindingen met hoge up- en downloadsnelheden zijn van belang voor onder andere ondernemers, thuiswerkers, ouderen die langer thuis willen wonen (video contact) en zorginstellingen. Daarom blijven we ons inzetten voor glasvezel in álle dorpen, niet alleen voor Oosterbeek. Hieronder is ons bijbehorend persbericht opgenomen.

glasvezelPersbericht 17 juni: Start van aanleg glasvezel; actie gaat onverminderd door

GemeenteBelangen Renkum is blij met de ondertekening van het contract dat vandaag is gesloten tussen de Gemeente Renkum en Reggefiber. Daarmee start nog dit jaar in Oosterbeek de aanleg van een netwerk van glasvezelkabel voor supersnel internet. ”Wij feliciteren Reggefiber en de gemeente met dit resultaat”, zegt Paul Janssen, voorzitter van GemeenteBelangen.

GemeenteBelangen is wel teleurgesteld in het feit dat er nu geen mogelijkheid blijkt te zijn voor de verglazing van de andere dorpen, ondank de aanwezige grote behoefte die uit de peiling via de site www.renkumopglasvezel.nl blijkt. De dorpen Doorwerth, Heveadorp en Wolfheze worden min of meer als buitengebied gekenschetst en zijn te klein om rendabel te zijn. De kern Renkum-Heelsum lijkt nu buiten de boot te vallen omdat het aanwezige kopernetwerk nog niet aan zijn maximale rendement zit; daardoor is ook hier de aanleg van glasvezel niet rendabel voor Reggefiber.

Maatschappelijke nutsvoorziening

GemeenteBelangen betreurt dat er nog geen marktpartij is gevonden voor alle dorpen. Het coalitieakkoord spreekt immers van: ‘In 2014 worden glasvezelbedrijven benaderd om hen te stimuleren op korte termijn in alle dorpen glasvezel aan te leggen. Zowel voor bedrijven als particulieren’. Janssen: ”Dit is eeen punt waar wij ons al jaren hard voor maken. Wij zien het als een maatschappelijke nutsvoorziening en blijven er aandacht voor vragen”.

Er zijn voorbeelden van buitengebieden en kleine kernen in soortgelijke situaties in Nederland waar toch succesvol glasvezel is aangelegd in hun dorpen, via een eigen initiatief waarbij inwoners en bedrijven zich verenigen in een coöperatie. GemeenteBelangen onderzoekt dit concept verder en informeert de inwoners hierover.

Daarnaast blijft GemeenteBelangen bij het college aandacht vragen voor glasvezel voor álle dorpen: “we vertrouwen op de steun van de Gemeente Renkum in het delen van haar kennis en op coulance als het aankomt op vergunningen en leges. Het is voor ons een belangrijk thema”, aldus Janssen.

www.renkumopglasvezel.nl

GemeenteBelangen zet de peiling via www.renkumopglasvezel.nl . dan ook in overleg en samen met de gemeente Renkum onverminderd voort. Janssen: “Daarmee brengen we de behoefte van de inwoners verder in kaart om een mogelijke business case op te bouwen voor marktpartijen of coöperatie initiatieven. Zodat we er alles aan doen om de aanleg van supersnel internet in de hele gemeente Renkum te realiseren.”