Vertrek burgemeester Renkum: ‘heel pijnlijk, maar onvermijdelijk’

Fractievoorzitter Danielle van Bentem reageert bij Omroep Gelderland en dagblad De Gelderlander op het vertrek van Jean-Paul Gebben. Hieronder het artikel van Omroep Gelderland met  het geluidsfragment van het interview met Danielle en korte reacties van RZS en PRD.
In het artikel van De Gelderlander zijn de commentaren van GemeenteBelangen, D66, GroenLinks en PvdA opgenomen.

Vertrek burgemeester Renkum: heel pijnlijk, maar onvermijdelijk

MAANDAG 18 APRIL 2016, 23:15

RENKUM – Heel pijnlijk, maar onvermijdelijk. Dat zegt fractievoorzitter Danielle van Bentem van collegepartij GemeenteBelangen over het opstappen van VVD-burgemeester Jean Paul Gebben van Renkum.

‘Ik ben wel blij dat er nu een beslissing gevallen is en dat er een einde is gekomen aan deze situatie in de gemeente Renkum’, zegt Gerritsen. Ze prijst Commissaris van de Koning Clemens Cornielje, die CDA’er Hein Bloemen als waarnemend burgemeester heeft aangesteld. ‘Erg voortvarend.’ De fractievoorzitters hebben Bloemen al ontmoet. Gerritsen: ‘Hij is een verbinder. Hij heeft zeer veel ervaring. En het allerbelangrijkste: ik heb er een goed gevoel bij.’

Danielle van Bentem van Gemeentebelangen:20160418_omroep gld_ geluidsfragment

‘De ultieme oplossing’ en ‘verstandig’

Fractievoorzitter Marjolein Pols van Renkum Zelfstandig en Sociaal noemt het opstappen van de burgemeester de ultieme oplossing. ‘De situatie was niet positief. Een verstandig besluit.’‘ Fractievoorzitter John Bartels van de Partij Renkumse Dorpen: ‘Het is zijn keus en we respecteren dat.’ Zijn partij zou deze week haar standpunt bepalen. Hij noemt het besluit van Gebben ‘verstandig’.

logo DeGelderlander

Raadsfracties Renkum respecteren besluit burgemeester Gebben

Geplaatst op 19 april 2016

RENKUM – ‘Een persoonlijk drama’, ‘respect voor zijn besluit’ en ‘snel over tot de orde van de dag’. Het zijn zo maar enkele uitspraken van fractievoorzitters van raadsfracties in de Renkumse gemeenteraad over het ontslag van burgemeester Jean Paul Gebben(VVD).

De Renkumse burgemeester kwam enkele weken geleden in opspraak nadat hij tijdens zijn oproepdienst op de Korenmarkt te diep in het glaasje had gekeken.

Ontslag
Voor fractievoorzitter Daniëlle Gerritsen van coalitiegenoot GemeenteBelangen was dat aanleiding genoeg om het vertrouwen in Gebben op te zeggen. “Je ziet het ook in de reacties. Dronkenschap bij een ambtenaar zou leiden tot ontslag, dus waarom bij de burgemeester niet. Je hebt recht op een privéleven, maar drinken tijdens je piketdienst kan niet. Bovendien stoort het ons ook dat we niet ineens de waarheid hoorden, maar elke keer een beetje.”

Vooruit kijken
Collegepartij GroenLinks wil niet terugblikken, maar alleen vooruit kijken. Welk standpunt de partij heeft ingenomen in de kwestie wil fractievoorzitter Charlotte de Roo niet zeggen.

Respect
Zo denkt oppositiepartij PvdA er ook over. “We hebben respect voor de beslissing. Dit is de beste oplossing omdat er geen mogelijkheid was voor herstel van vertrouwen in Gebben”, zegt fractievoorzitter Ton Erkens.