Verbeterd plan voor méér openbare toiletten

In de Renkumse  dorpen zijn weinig openbaar toegankelijke toiletten. Dat is problematisch voor buik- en blaaspatiënten, ouderen, mensen in een rolstoel of ouders met kleine kinderen; zij durven of kunnen vaak niet ‘de straat op’ omdat ze niet met zekerheid snel over een toilet kunnen beschikken.

In de raadsvergadering van 29 mei diende D66 een initiatiefvoorstel in om deze kwestie onder de aandacht te brengen. Kern van de zaak: bewustwording en daarmee zoveel mogelijk bestaande toiletten beschikbaar maken voor openbaar gebruik.

GB raadslid Oswald Velthuizen: “Heel goed om deze problematiek onder de aandacht te brengen. Voor GemeenteBelangen is het wel belangrijk dat het een haalbaar plan is, onder andere zonder financiële risico’s. Daarom hebben we in aanloop naar deze vergadering een aantal aanpassingen voorgesteld. Mooi dat andere fracties dat hebben ondersteund waardoor het aangepaste initiatiefvoorstel het unaniem heeft gehaald.”

GemeenteBelangen heeft in de raadsvergadering aanpassingen voorgesteld om het voorstel nog beter én haalbaar te maken; de fracties van GroenLinks en PvdA dienden dit ‘amendement’ samen met GB in. Deze verbeteringen bleken cruciaal om het initiatiefvoorstel door de gehele raad te loodsen.