Trots op huis voor verenigingen

Carnavalsvereniging de Dwarsliggers en Muziek-vereniging Jubal hebben sinds mensenheugenis hun thuis in Lebret.

Een begrip in Oosterbeek. Een echt verenigingshuis, maar dan in een modern jasje. De Stichting Lebret heeft met eigen middelen en financiële steun van de provincie een paar jaar geleden een grote renovatie uitgevoerd. Vrijwilligers hebben flink de handen uit de mouwen gestoken om er een pareltje van te maken. Karin Geertsen (Dwarsliggers) en Marie-Antoinette van der Kracht (Jubal) zijn trots op Lebret.

Thuisbasis.

“Vroeger deed een deel van het pand dienst als badhuis voor de Oosterbeekse bevolking. Tot aan 1972 bleef het die functie houden. Sinds die tijd is het een zalencentrum voor jong en oud”, vertelt Marie-Antoinette enthousiast. Lebret wordt gebruikt voor eenmalige activiteiten, maar is ook de thuisbasis van een aantal verenigingen en stichtingen die wekelijks of maandelijks een van de ruimtes huren.

Karin Geertsen #15 en Marie-Antoinette van der Kracht #27 : “Als echte verenigingsmensen vinden wij dat onze gemeente oog moet hebben voor de verbindende rol die verenigingen hebben. Een partij als GemeenteBelangen, die wordt gevormd door en voor inwoners, is daarbij onmisbaar. Wij beleven immers zelf onze woonomgeving en kennen deze als geen ander.”

Toekomstbestendig.

Jubal, waar Marie-Antoinette voorzitter is, repeteert iedere maandagavond in Lebret. Net als voor Jubal, is Lebret het thuishonk voor de Dwarsliggers, de Koninklijke Harmonie Oosterbeek, toneelvereniging ATVO, Wandelsport vereniging de Zuidzoomers en nog veel meer. “Een aantal jaar geleden hebben veel vrijwilligers van de verenigingen flink verbouwd, met als resultaat een huis voor verenigingen dat toekomstbestendig is.” vertelt Karin. “Eigenlijk verdienen álle verenigingen zo’n plek”. Goede oefen-ruimtes en plekken waar mensen bij elkaar kunnen komen, zijn erg belangrijk voor het verenigingsleven. Marie-Antoinette; “Verenigingen zijn belangrijke dragers van onze dorpse samenleving”.

Meer dan een verenigingshuis!

Naast de vele verenigingen die Lebret huisvest, is het ook een modern zalencentrum geworden waar uitbaters
Fons en Rianne met veel toewijding en enthousiasme de scepter zwaaien. Steeds meer mensen weten de weg naar Lebret te vinden voor een feest, receptie of evenement. Zo ontstaat er een mooie mix tussen ondernemen en een plek voor verenigingen. ‘’Een plek in Oosterbeek om trots op te zijn’’ zegt Karin.[/vc_column_text][dfd_spacer screen_wide_spacer_size=”50″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″][dfd_single_image image=”23045″ tutorials=””][/vc_column][/vc_row]