“Solidariteit is iets anders dan afwachten als een mak schaap”

GB heeft aangedrongen op een veel actievere houding van het college bij de onderhandelingen over de Regionale Energie Strategie (RES). In de raadsvergadering van januari gaf onze fractie aan teleurgesteld te zijn dat Renkumse wensen en ideeën niet zijn meegenomen in de startnotitie. Die notitie is een vertrekpunt vanuit 18 gemeentes in onze regio om tot concrete afspraken te komen over de noodzakelijke energietransitie.
Fractievoorzitter Danielle van Bentem: “GB is groot voorstander van startnotities. Belangrijk is daarbij, dat fracties en inwoners worden meegenomen. Dat is hier echt niet gebeurd; teleurstellend en wat ons betreft de laatste keer dat de raad zó onaangenaam door het college voor het blok wordt gezet.”
GB wil dat Renkum duidelijk aangeeft in de regio wat onze zes dorpen kunnen bijdragen aan de noodzakelijke energietransitie. Een lokale visie moet daarbij het uitgangspunt zijn. Maak helder welke mogelijkheden en kansen wij zelf zien -zoals zonne-energie– en draag dat in de regio uit. GB wil zien dat er een positieve flow komt rondom de RES. De wethouder is onze vertegenwoordiger in de regio. GB wil dat onze gemeente pro-actief wordt vertegenwoordigd; in het belang van onze inwoners.
Van Bentem: “Achterover leunen en afwachten is wat ons betreft de verkeerde aanpak. Zorg dat de Renkumse rugzak is gevuld en wordt uitgedragen bij het vaststellen van de RES. En ja, ook onze fractie snapt dat de héle regio met elkaar tot een haalbaar en betaalbaar voorstel moet komen: geven en nemen, solidariteit spelen een grote rol. GB zegt wel heel bewust: solidariteit is iets anders dan afwachten als een mak schaap.”