Oproep GB: “Is de gedempte nieuwe straatverlichting overal veilig?”

In de hele gemeente wordt de straatverlichting vervangen. Eind 2019 zijn de werkzaamheden gestart om per straat de verouderde lantaarnpalen te vervangen. De zuinigere nieuwe palen zorgen voor minder ‘strooilicht’; bovendien kan de lichtsterkte sterker of zwakker worden ingesteld.

Op dit moment wordt voor de gehele gemeente dezelfde lichtsterkte gehanteerd, op basis van een bepaald percentage van de Richtlijn Openbare Verlichting (ROVL). Op die manier wordt voldaan aan de landelijke richtlijn én gestreefd naar zoveel mogelijke besparingen.

Wennen aan donkere straat
GB vindt het belangrijk dat de veiligheid niet in het geding komt door het huidige gedempte lichtniveau in alle straten met nieuwe lantaarnpalen. Steeds meer inwoners laten weten dat hun straat donkerder is geworden en ervaren dat als onprettig; de ongerustheid neemt toe in deze herfstperiode.

In de raadsvergadering van september heeft GB vragen gesteld over de manier waarop inwoners worden geïnformeerd over de vervanging van lantaarnpalen, zodat ze niet onaangenaam worden verrast met een donkere straat. Wethouder Maouche gaf aan dat het ook een kwestie van gewenning is, die tijd kost.

Verlichting feller per straat?
Ook wilde GB weten of het mogelijk is dat het lichtniveau wordt vergroot, juist op die plekken waar nu ongewenste donkere plekken ontstaan.

Hiervoor is het van belang dat duidelijk is wáár die onveiligheid wordt ervaren of aan de hand is. In het najaar wordt een aantal straten bezocht om te bekijken of de straatverlichting wat feller kan worden gezet.

Oproep!
GB is benieuwd welke straten donkerder en onveiliger zijn geworden door de nieuwe straatverlichting. Zodat we die ook bij de wethouder onder de aandacht kunnen brengen. Neem contact met ons op via WhatsApp of mail, laat uw stem horen!

Daarnaast kunt u ook gebruikmaken van de site www.mijn-melding.nl/renkum.