Nieuwe belasting voor winkeliers ondanks ‘nee’ van GB

GemeenteBelangen heeft als enige fractie tégen de invoering van de nieuwe belastingheffing voor alle ondernemers in het kernwinkelgebied van Renkum gestemd. De opbrengst van de heffing wordt door de gemeente als een soort subsidie uitgekeerd aan de ondernemersvereniging die met het geld het Renkumse winkelgebied aantrekkelijker  wil maken.

De heffing wordt óók opgelegd aan ondernemers  aan de Europalaan. Dit gebied werd door een amendement toegevoegd aan de winkelstraten Dorpsstraat, Wilgenpas, De Beyerstraat en een deel van de Kerkstraat. GB heeft ook tegen deze uitbreiding gestemd.

Fractievoorzitter Danielle Gerritsen: “ Met deze constructie  meet de gemeente zich de rol aan van incassobureau voor een groep ondernemers. Onze fractie vindt dat uitdrukkelijk geen taak voor de overheid.  Daar komt bij dat GB tegen lastenverzwaring voor ondernemers is.

Slechts een krappe meerderheid van de winkeliers is voor deze heffing; het risico bestaat dat de invoering van de belasting de winkeliers uit elkaar drijft terwijl ze elkaar juist zo hard nodig hebben. Aan de andere kant waarderen we de initiatieven van de ondernemersvereniging die zelf om de belastingheffing vraagt.

Alles afwegend tegen elkaar heeft onze fractie -net als vorig jaar bij invoering in Oosterbeek- tégen het voorstel gestemd.”

Doordat alle andere fracties vóór stemden is de invoering van de reclamebelasting in de raadsvergadering van 20 december aangenomen.