MFC 3b4, gebed zonder einde?!

IMG-20140120-WA0015Het proces om tot een Multifunctioneel centrum te komen op de plek van de huidige Rijnkom en zwembad Aquarijn is niet meer te begrijpen voor inwoners die niet direct betrokken zijn bij dit project. Raadsleden en betrokkenen moeten al moeite doen om alles op een rijtje te krijgen.

Er rijst dan ook de vraag: Waar gaat het nu precies om? GemeenteBelangen vindt dat er goede sportfaciliteiten moeten zijn voor alle inwoners van de gemeente Renkum. Fractievoorzitter Hermine van den Berg zegt hierover: ”Wij zijn al 10 jaar een warme voorstander, voorvechter, van goede sportvoorzieningen in onze gemeente. De kwaliteit van het zwembad en de Rijnkom en Renkum hebben daarbij altijd specifieke aandacht gehad.”

Er is wel een maar stelt ze verder: ,,Door de keuzes die gemaakt zijn in het verleden, niet door GB, is de gemeenteraad in een situatie gekomen dat er of gebroken moet worden met eerder gestelde kaders en uitgesproken wensen en verwachtingen, of dat men moet gaan kiezen voor een in deze tijd onverantwoorde investering. De tot op heden gepresenteerde en gecommuniceerde manieren om het plan MFC 3B4 wel door te laten gaan binnen de kaders getuigen van weinig realiteitszin. De investering blijft onverantwoord hoog en met exploitatieplannen door voornamelijk vrijwilligers wordt voorbijgegaan aan de mededingingswet van 2012, de bevolkingsopbouw van de gemeente, de hoeveelheid taken die mensen zelf moeten gaan uitvoeren of die ook door vrijwilligers moeten worden uitgevoerd in het kader van de decentralisaties in het sociale domein, en de machtspositie ontstaan in het verleden van Optisport.”

Verder betreurt GB ook dat de bibliotheek met dit plan uit het centrum verdwijnt. Een bibliotheek is meer dan ooit een ontmoetingsplaats voor inwoners. De oorspronkelijke functie van een bieb, het uitlenen van boeken en bevorderen van lezen, is al geruime tijd niet meer de enige functie. Een bieb buiten het centrum, zoals bij het MFC 3B4, is volgens ons dan ook niet te rijmen met de nieuwe functies die de bieb erbij gekregen heeft.

Wat wil GB dan wel?

Een multifunctionele sporthal met een zwembad van 25 meter op het Wilhelmina Sportpark óf een kleinere sporthal op het Wilhelmina Sportpark en een kleinere sporthal met zwembad met 25 meter bad naast het Dorenweerd College in Doorwerth.
Door sport te situeren op het Wilhelmina Sportpark ontstaat er synergievoordeel en aanbestedingsvoordeel voor kunstgras tussen korfbal en voetbal.

Daarnaast wil GemeenteBelangen de inwoners behoeden voor tekorten en overschrijdingen van budgetten. Wij hopen dat het niet zover komt als in Hattem, waar uiteindelijk het budget met zo’n 4 miljoen werd overschreden en er elk jaar een exploitatietekort is van 100.000 euro.
Klik op de link om de uitzending te bekijken over dit zwembad (vanaf 11.14 min):