Hoog en Laag: ”Kansen voor Renkumse Jongeren Advies Raad”

jrede

Bron: Hoog en Laag

RENKUM – GemeenteBelangen mag toch verder met het idee om een Jongeren Advies Raad in Renkum voor elkaar te krijgen. Een paar weken geleden vonden veel fracties het idee wel sympathiek, maar zagen nogal wat praktische bezwaren. Na wat huiswerk en aanpassingen door GemeenteBelangen was de raad woensdagavond een stuk enthousiaster.
In de raad is nu afgesproken dat de invoering in stappen gaat. Er komt eerst een projectgroep bestaande uit de initiatiefnemers van de JAR en belangstellende jongeren, ondersteund door een medewerker van de griffie, de beleidsambtenaar jongeren en twee leden van de nieuw gekozen raad.

Denktank
Deze ‘denktank’ stort zich op werving en selectie die gericht moet zijn op een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de jongeren in Renkum. Daarnaast maakt deze groep een activiteitenplan voor de periode september 2014 tot een jaar erop, met aanpak en thema’s, rol van jongeren en spreiding. Dan kan in september 2015 de Renkumse JAR van start gaan, zo is de insteek.

De in te stellen JAR zou moeten bestaan uit minimaal 7 en maximaal 15 jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. GemeenteBelangen heeft zich laten inspireren door een jongerenraad uit de gemeente Ede en de jaarlijkse Jeugdgemeenteraad (via Dorenweerd College).

Bron: http://www.hoogenlaag.nl/lokaal/kansen_voor_renkumse_jongeren_advies_raad_2843528.html#.Uu-2RhB5Oa8