Hoog en Laag: GB-lijsttrekker Hermine van de Berg: ‘realistische en haalbare politiek’

hermine hoog en laagDoor: Feike Klomp/Hoog en Laag

Foto: Jan Boelens

RENKUM – Als je met lijsttrekker Hermine van den Berg over ‘haar’ partij GemeenteBelangen begint te praten, straalt ze en is direct de passie en bevlogenheid merkbaar. Zij is duidelijk in haar nopjes met het team van de lokale partij. ,,Het is een creatieve lijst met een grote diversiteit aan vakkundigheid. De mensen staan bovendien middenin de samenleving.”

door Feike Klomp

GemeenteBelangen is een realistische partij die al 30 jaar haar inwoners als middelpunt stelt, zo meldt de partij direct in haar verkiezingsprogramma. ,,Wij volgen geen landelijk politiek programma, maar zetten ons in voor de belangen van de inwoners van alle zes dorpen in onze gemeente’, steekt lijsttrekker Hermine van den Berg van wal. ,,Dat heeft ook te maken met de koerswijziging waar de gemeentepolitiek mee te maken krijgt. De gemeente krijgt steeds meer verantwoordelijkheden. Dat vraagt om een alerte en proactieve houding van onze kant.” Neem het Sociale Domein. ,,Mensen moeten langer thuis kunnen blijven wonen, er wordt meer zelfredzaamheid verwacht. Eigen kracht is prima, maar wij willen wel oog hebben voor minder kansrijken als mensen met een (psychiatrische) of een verstandelijke beperking. En niet alle ouderen redden het op eigen houtje. Steeds vaker moeten inwoners zelf zaken regelen en in hun eigen inkomen voorzien. Maar niet iedereen is daartoe in staat. Dan is het nodig dat we hen de weg wijzen en helpen, zodat zij het juiste loket kunnen vinden en daarbij niet op drempels stuiten.”

Haalbare sport
Maar GB is meer, benadrukt Hermine. ,,Onderwerpen als veiligheid, toerisme, recreatie en groen staan hoog op onze agenda. Verder vinden wij ruimte voor ondernemers en goede onderwijsvoorzieningen van groot belang. Last but not least; sport en cultuur. Die zijn wezenlijk voor onze samenleving en hebben dus goede faciliteiten en accommodaties nodig. Een verantwoordelijkheid van de gemeente en verenigingen samen om dit realiseren.”

Slagkracht
Dan haar uit 22 kandidaten bestaande lijst. ,,Er is meer slagkracht waardoor wij de belangen van onze inwoners nu nog beter kunnen behartigen. Wij prijzen ons gelukkig met een lijst van mensen die uit verschillende kernen van de gemeente komen. Zij hebben allen verschillende achtergronden en kwaliteiten. Bovendien hebben wij een goede balans in leeftijd gevonden. Wij gaan met veel vertrouwen de verkiezingen in. Niet voor niets is ons verkiezingsprogramma: verrassend kleurrijk, verbazend realistisch.”

Bron: http://www.hoogenlaag.nl/plaatsnamen/renkum/gblijsttrekker_hermine_van_de_berg_realistische_en_haalbare_politiek_2856418.html#.UwZSIfl5Oa8