Hoe kijkt GB naar ontwikkelingen in de dorpscentra en de toename van online kopen?

In weekblad Hoog en Laag geeft de lokale politiek haar visie op het winkellandschap in de gemeente Renkum, als reactie op een eerder artikel van hoogleraar Cor Molenaar die vorig jaar als stamgast bij het GB Dorpscafé ook al een uitgesproken mening had. Op 23 maart publiceerde Hoog en Laag het laatste artikel in de reeks waarin GemeenteBelangen aan de beurt is om onze visie op de dorpscentra te geven. Hieronder staat de tekst over de mening van GB.

HL_hoog en laag logo

23-03-2016, 07:15 | Van de redactie
RENKUM Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, schetste onlangs in deze krant de situatie in het veranderende winkellandschap in de gemeente Renkum, Wageningen en Ede. Wat is de visie van de Renkumse politiek eigenlijk? Deze week (deel 3) geven Renkum Zelfstandig en Sociaal en GemeenteBelangen hun mening. Hoe kijkt de Renkumse politiek naar leegstand, sluiting van ketens, ontwikkelingen in de dorpscentra en de toename van online kopen in de gemeente Renkum?

Feike Klomp

GB GemeenteBelangen sluit het drieluik af. Zo pleit GB voor het ‘Rondje Renkum’. Fractievoorzitter Daniëlle Gerritsen: ,,Om extra klanten te trekken, ook van buiten onze gemeente, is een logische rijroute in Renkum noodzaak.” GB stelt een eenrichtingsweg voor die langs parkeerplaatsen rond het centrum leidt, compleet met uitnodigende ingangen naar de centrale Dorpsstraat. ,,Dit ‘Rondje Renkum’ kun je via verschillende middelen, ook via social media, bekendheid geven. Denk daarbij ook aan een reclamezuil langs de N225 en de A50. Dit stimuleert automobilisten hun spullen in Renkum op te halen. Verleiden, verrassen, en inspelen op het veranderende koopgedrag staan met stip op één in dit plan.”

Verder juicht GB het stimuleren van ondernemende experimenten in Renkum toe. Voorbeelden: ,,Sta toe dat die meubelmaker in de etalage zijn ambacht uit kan oefenen en laat hem daar zijn producten aan de man brengen. Stimuleer ook de vernieuwende kapper om een barbershop te openen waar je desgewenst ook een mooi lokaal biertje kunt drinken. Verbind het opgeknapte Europaplein en de Dorpsstraat op innovatieve wijze met elkaar, bijvoorbeeld volgens de filosofie van Cor Molenaar via licht- en geurbeleving. Creëer hierbij logische looproutes met groenvoorziening waardoor je bezoekers verleidt door het centrum te lopen.”

Wat Oosterbeek betreft: ,,Benoem de Weverstraat en Plein 1945 tot een bedrijveninvesteringszone (BIZ) waar ondernemers, gemeente en vastgoedeigenaren elkaar stimuleren om gezamenlijke investeringen te doen om het gebied aantrekkelijker te maken.” GB is lovend over Doorwerth. ,,Doorwerth is bezig om op een unieke en gezamenlijke manier het centrum aan te pakken.”

Het wordt nooit meer zoals vroeger, maar dat hoeft ook niet, aldus GB. ,,Houd in ieder geval niet krampachtig vast aan oude structuren maar creëer kansen om de dorpen leefbaar te houden. We hebben daar vernieuwende en verleidelijke winkelgebieden voor nodig, zodat inwoners elkaar prettig kunnen blijven ontmoeten in een eigen vertrouwde en veilige omgeving.”