GB stelt vragen over het initiatief ‘verloren of gevonden’

verlorengevonden_logoVerloren of Gevonden.nl is in Nederland het officiële initiatief vanuit de overheid om te komen tot één centrale website, waarop verloren en gevonden voorwerpen openbaar worden gepubliceerd. Het gezamenlijk publiceren van verloren en gevonden voorwerpen, biedt inwoners van een gemeente inzicht in één grote database van voorwerpen die gevonden zijn. Hiermee onderscheidt de site verlorenofgevonden.nl zich van de wirwar aan websites voor verloren voorwerpen.

Alle deelnemende gemeenten van deze website sluiten aan bij de gedachte dat het voor een inwoner niet meer uitmaakt in welke gemeente hij of zij iets heeft verloren of gevonden. Inmiddels hebben al meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten, waaronder onze buurgemeentes Arnhem en Ede, zich bij dit initiatief aangesloten, zodat er steeds meer landelijke dekking ontstaat aangaande verloren en gevonden voorwerpen.

Samenwerking met politie en verzekeraars

Daarnaast is dit initiatief ook in gesprek met de politie, de ‘Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit’, ‘Stop Heling’ en 300 verzekeraars om zo de website voor inwoners, maar ook voor de betrokken instanties eenvoudiger en meer geïntegreerd te maken.

GemeenteBelangen heeft op 4 april de volgende schriftelijke vragen gesteld. De op 21 april ontvangen antwoorden van het college staan schuingedrukt :

1. Klopt het dat de gemeente Renkum niet is aangesloten bij deze internetsite?
    Ja, dat klopt.
  2. Zo ja, waarom is onze gemeente niet aangesloten?
    Wij hebben in 2010 deelgenomen aan deze website. De invoer van voorwerpen in de database van deze site, bleek heel bewerkelijk. De gemeente beschikt over een systeem, waarin de registratie van voorwerpen makkelijker kon worden geïntegreerd (MeldDesk). De publicatie van voorwerpen op verlorenofgevonden.nl leverde weinig respons op. Er worden relatief weinig voorwerpen binnen onze gemeente als verloren of gevonden aangegeven. Wekelijks gaat dit om 1 a 2 voorwerpen, zoals sjaals of horloges. Gevonden fietsen worden opgeslagen op Veentjesbrug
  3. Overweegt de gemeente Renkum hier aan deel te nemen?
    Nee. Zie het antwoord op vraag 2.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Frank Huizinga, raadslid