De Gelderlander: Club knokt zelf voor glasvezel

20150630_080115Nu in Oosterbeek is begonnen met de aanleg van een glasvezelnetwerk, is een initiatiefgroep opgestaan die zich inzet voor glasvezel in de andere vijf dorpen.

Voorman Peter Snapper vertelt dat de groep momenteel vertegenwoordigers telt uit elk dorp. De anderen zijn Wouter Hammingh, Thijs Aardema, Peter Peltzer en John Meder. “Wat we gemeen hebben, is dat we teleurgesteld zijn over het feit dat de andere dorpen bij Oosterbeek achterblijven, hoewel dat natuurlijk een keuze is van het bedrijf Reggefiber.”

Snapper geeft eerlijk toe dat de groep nog niet precies weet hoe de doelstelling moet worden bereikt. “In ieder geval gaan we de bevolking mobiliseren via e-mail en Facebook. Waarschijnlijk gaan we ook huis aan huis folders verspreiden. Daarin zetten we niet alleen de voordelen van glasvezel uiteen, maar vertellen we ook waar je aan vastzit als je tekent voor glasvezel.”

Als eerste stap neemt de groep de door GemeenteBelangen gelanceerde peiling op de site www.renkumopglasvezel.nl  over. Die geeft een beeld van de interesse. Het dorp Renkum gaat momenteel aan kop, maar dat is dan ook de grootste kern.

Paul Janssen van Gemeentebelangen zegt dat zijn partij de site graag overdraagt.

“Glasvezel in alle dorpen vraagt om een creatieve aanpak. Met achteroverleunen en wachten op een andere partij komt dat glasvezel niet.”

GemeenteBelangen ziet glasvezel als maatschappelijke nutsvoorziening. Snel internet is volgens GB behalve voor particulieren ook belangrijk voor ondernemers, thuiswerkers en ouderen die langer thuis willen wonen via bijvoorbeeld videocontact.

De initiatiefgroep laat zich 2 juli zien op de informatieavond van Reggefiber, in de concertzaal van Oosterbeek (19.00 uur).

Artikel uit De Gelderlander van 30 juni 2015