GB Dorpscafé over klimaat: van akkoord naar actie

Wat betekent de energietransitie voor onze inwoners;  welke opties en plannen zijn er? Hoe vertalen we al die papieren afspraken naar concrete acties, wat kan de inwoner zelf doen of juist niet? Over dit onderwerp organiseert GemeenteBelangen op donderdag 10 oktober een Dorpscafé in het Filmhuis Oosterbeek.

Haalbaar en betaalbaar
Fractievoorzitter Daniëlle van Bentem: “Met dit Dorpscafé willen we in begrijpelijke taal helder maken wat er op inwoners, ondernemers en gemeente afkomt. Er liggen zó veel plannen en akkoorden, maar wat gaat dit allemaal betekenen?  Wat verwachten we van elkaar en vooral: wat kan ik zelf nu echt doen. GB vindt het daarbij belangrijk dat maatregelen haalbaar en betaalbaar zijn voor iedereen. Ook belangrijk: transparantie. Wees duidelijk over de kosten en wat het uiteindelijk oplevert maar ook over gevolgen van de keuzes die je als inwoner en als gemeente maakt.”

Kennis en ervaring uit dorpen gebruiken

Om het gesprek op gang te helpen delen drie  Renkumse stamgasten in het Dorpscafé hun verhalen en ervaringen. Er wordt vanuit het nationale programma (Harm Luisman, Regionale Energie Strategie)  ingezoomd op onze eigen gemeente (Joa Maouche, wethouder) en wijken (Wim Schoonderbeek, voorzitter klimaattafel). Uiteindelijk doel van de avond is om kennis en ervaring te delen zodat een duidelijk beeld ontstaat hoe we in Renkum haalbaar en betaalbaar invulling kunnen geven aan de energietransitie.

GB nodigt inwoners uit om donderdag 10 oktober hun stem te laten horen en mee te komen praten in Filmhuis Oosterbeek, Weverstraat 85 te Oosterbeek. Vanaf 19.00 uur gaat GB Dorpscafé open. Het thema wordt besproken van 19.30 tot 22.00 uur. Er wordt gezorgd voor een drankje en bitterballen. Via de site www.gbdorpscafe.nl is dit initiatief ook te volgen.

Toegang tot het Dorpscafé is gratis, laat via Facebook/GB Dorpscafe  weten of je erbij bent.