Dorpspraat op straat: betrokken buurten

Zaterdag 16 april is GemeenteBelangen in Renkum met inwoners in gesprek gegaan om meningen te horen over de buurt en straat waarin ze wonen. Opvallend veel mensen gaven aan best tevreden te zijn en zich prettig te voelen in hun buurt. Op de vraag hoe goed ze hun buren kennen en contact met elkaar hebben kwamen wisselende reacties: de een vertelt de deur plat te lopen, en een ander realiseert zich zijn buren eigenlijk nauwelijks te kennen.

Sociale samenhang, de bereidheid om iets voor elkaar te willen doen en elkaar te helpen zijn wel thema’s waar zorgen over zijn.“Ik zie steeds meer dat iedereen zich achter z’n eigen tuinhek terugtrekt en het dan wel goed vindt”, gaf een jonge moeder uit Renkum aan. Een wat ouder echtpaar zegt blij te zijn dat er bij de Rijnkom nu eindelijk wordt gebouwd: “het is zo’n rommelgebied daar, hopenlijk wordt het heel mooi, met verzorgd groen en bankjes erbij”.

20160416_dorpspraat op straatHet thema van ons aankomende GB Dorpscafé werd door de meeste inwoners positief ontvangen. Het gezamenlijk oppakken van buurtpreventie door bijvoorbeeld een WhatsApp groep op te zetten leek velen wel een goed idee waar ze meer over willen  weten. “Het is wel raar om via zo’n stomme telefoon met elkaar te moeten praten terwijl je ook even op de stoep met elkaar kan kletsen. Maar ja, als dat tegenwoordig nodig is om de buurt te leren kennen vind ik het prima”, zegt een man in de Dorpsstraat. En hij sluit af met: “laat het gemeentehuis wat meer aandacht en geld geven aan de scheve en verzakte stoepen in de straat. Ja, ik zal ze maandag wel bellen”.

GemeenteBelangen dankt de inwoners voor hun waardevolle input tijdens de gesprekken die zijn gevoerd. Op vrijdag 20 mei organiseren we dus het volgende GB Dorpscafé , dat in het teken staat van “Betrokken Buurten”. Wij horen ook dan weer graag uw mening!