Armoede centraal in nieuwscafé in Kreek Oosterbeek

20140703_200830GemeenteBelangen was donderdagavond aanwezig bij het door Dagblad De Gelderlander georganiseerde Nieuwscafé in De Kreek in Oosterbeek. Het thema armoede stond centraal. Onder leiding van de journalisten Lex Halsema en Suzanne Huibers werden onder ruime publieke belangstelling vier personen geïnterviewd over dit thema. Loes van Vloten van de Voedselbank sprak over het isolement waarin mensen met weinig geld terecht komen en over de problemen die zij bij gezinnen ziet als gevolg van schulden, niet betaalde alimentaties en ontslag. ‘Wij zorgen ervoor dat voedsel niet wordt weggegooid, maar gratis ter beschikking wordt gesteld voor mensen die het nodig hebben. Wij zijn er om hulp te bieden, maar kunnen het niet oplossen. Gelukkig hebben wij niet te klagen over het aantal vrijwilligers, hoewel wij nog wel op zoek zijn naar chauffeurs.’ Het was vandaag overigens een bijzondere dag voor de Voedselbank Noord-Veluwe: Van Parenco ontvingen zij een cheque van 5.000 euro.

Clara Bartels van de Stichting Leergeld helpt circa dertig gezinnen in Renkum en Heelsum. De stichting is er voor kinderen van 4 tot 18 jaar die in armoede leven en die als gevolg van geldgebrek niet kunnen sporten, fietsen of computeren. ‘Voor hen bestaat een groot gevaar voor uitsluiting.’ De vrijwilligersorganisatie komt nog steeds mensen tegen die bijvoorbeeld geen gebruik maken van huursubsidie. Enkele van hen moeten rondkomen van 35 tot 45 euro per maand. ‘Wij zijn heel erg op zoek naar tweedehands fietsen en computers. Daar kunnen wij veel mensen blij mee maken.’

De Budgetkring is dit jaar gestart in Doorwerth en Heelsum voor mensen die de grip op hun financiële situatie kwijt zijn. ‘Wij gaan voor goed in geld, goed in vel en goed voor groen. Wij zijn geen praatgroep, maar een werkgroep. Mensen die zich bij ons aanmelden kunnen bijvoorbeeld zelf hun thema kiezen waarover zij willen praten. Dat kan zijn over hoeveel geld wordt uitgegeven aan boodschappen, energie of telefoon. Uiteindelijk proberen wij hen te helpen hun huishoudboekje op orde te hebben.’

Wethouder Wendy Ruwhof was onder de indruk van de verhalen van de organisaties. ‘Wat is het ontzettend belangrijk dat wij zoveel goede vrijwilligers hebben. Je ziet dat de gemeente veel kan doen, maar niet alles. Jullie organisaties zijn erg waardevol.’ De wethouder is bezig met nieuw beleid op dit belangrijke onderwerp, dat in het najaar aan de politiek wordt voorgelegd.