1e GB Cyber Dorpscafé: impact coronavirus op het verenigingsleven

Op Facebook is donderdag 26 maart het allereerste on-line dorpscafé gehouden. Om in tijden van Corona toch het gesprek met inwoners aan te kunnen gaan is GemeenteBelangen met dit nieuwe initiatief gestart. Juist ook in deze moeilijke tijd vindt GB het belangrijk met inwoners in contact te blijven. Met het GB Cyber Dorpscafé wil GB -net als bij de ‘normale’ versies- een levendig gesprek op gang brengen. En ideeën en ervaringen uitwisselen, verbinden en nieuwe mogelijkheden ontdekken om vanuit de politiek bij te dragen aan de leefbaarheid van de zes Renkumse dorpen.
Fractievoorzitter Daniëlle van Bentem: “Op maandag hadden we met video-bellen ons fractieoverleg. Daaruit ontstond een wild idee: laten we on-line een Dorpscafé doen om alle afgelaste ontmoetingen in de dorpen een beetje op te vangen. Binnen drie dagen hadden we het voor elkaar, technisch en organisatorisch.”
De eerste editie stond in het teken van verenigingen: welke impact heeft corona op het verenigingsleven? Er werden ideeën en ervaringen uitgewisseld tussen de stamgasten onderling, ook werden opmerkingen van mee-chattende kijkers voorgelegd door ‘host’ Daniëlle.

Stamgasten virtueel bij elkaar

Stamgast Marie-Antoinette van muziekvereniging Crossover Oosterbeek: “Gezondheid staat voorop natuurlijk. We kunnen nu niet repeteren en ja, dat is zuur. We delen nu de muziekstukken via Dropbox en proberen er wat van te maken”.
Over de financiële consequenties gaf Stefan van tennisvereniging Duno aan: “We missen de inkomsten uit ons clubhuis. Dat is zeker een flinke strop. Vooruitlopend op het overheidsbesluit hadden wij het clubhuis overigens al gesloten, voor de gezondheid van onze leden.”

Tips

Richard van carnavalsvereniging De Dolle Instuivers had een idee voor de gemeente: “Kijk, de sportvelden worden nu niet gebruikt en hebben mogelijk minder onderhoud nodig. Laat een deel van die kostenbesparing terugkomen bij de verenigingen.”
De meechattende wethouder Marinka Mulder kreeg ook een duidelijke tip van Wilfried van Oranjevereniging Oosterbeek: “Al onze activiteiten zijn afgelast en komen volgend jaar terug, mogelijk ook 5 mei. Alleen over 4 mei denken we nu nog na over een passend programma. De bijbehorende vergunningen waren zo goed als rond, na veel voorbereiding door zowel ons als ambtenaren. Laten we die inspanning en tijd niet weggooien, en volgend jaar voortborduren op dit pak papier. Dan hebben we met z’n allen geen onnodig dubbel werk.”

Het hele gesprek is terug te kijken en luisteren via de GB facebook pagina: www.facebook.com/gbrenkum