Voetbalverenigingen in Renkum/Heelsum nog niet uit de modder

De jarenlange impasse tussen de gemeente en de voetbalverenigingen in Renkum/Heelsum en Oosterbeek over de overdracht van de sportparken heeft GB doen besluiten een motie te maken. Wij wilden het proces versnellen door het college opdracht te geven om – lopende de onderhandelingen – alvast te starten met de aanleg voor het noodzakelijke kunstgrasveld in Renkum/Heelsum en de wethouder inzicht te laten geven in de actuele (financiële) stand van zaken.

Wij zijn evenals de voorzitters van de betreffende verenigingen van mening dat dit het proces zal versnellen. Belangrijker nog: hiermee zou invulling worden gegeven aan de noodzakelijke kwaliteitsimpuls van het Wilhelmina Sportpark en een acuut probleem worden opgelost.

‘Broedende kip’

Waar hebben we het over? Op Sportpark Wilhelminapark zijn dit jaar door de gemeente al 100 uren aan trainingen afgelast, bij elkaar opgeteld zijn dat 13 trainingsdagen. De nood is dus hoog voor de voetbalclubs RVW, Redichem en CHRC. Dat is de reden dat GemeenteBelangen woensdagavond met steun van PvdA, CDA, RZS en PRD een motie indiende om op heel korte termijn te starten met de aanleg van een kunstgrasveld. Helaas stemden D66, VVD en GL tegen.

Mistig en traag proces

Fractievoorzitter Danielle van Bentem pleit voor GB motie

Het proces over overname van de parken loopt al heel lang. Er is in die tijd veel gepraat, maar weinig gerealiseerd. GemeenteBelangen heeft in die periode van onderhandelingen de ‘broedende kip’ niet willen storen. Maar misschien moeten wij ook een spiegel voorhouden en hebben wij daar ook wel wat te lang mee gewacht. Wij vonden het daarom nodig dat de mist die er al zolang heerst wordt opgetrokken en er antwoord zou komen op de centrale vraag wanneer de sportparken in zowel Renkum/Heelsum als in Oosterbeek kunnen worden overgedragen. En de leden dus eindelijk kunnen sporten op een volwaardige accommodatie.

Goede sportvoorzieningen zijn noodzakelijk

Het is niet gelukt. De politieke uitslag van 11-11 was net te weinig voor een politieke meerderheid. We zijn teleurgesteld. We zitten met een kater en een ei dat na vier jaar broeden bedorven is. Schrijnender zijn de gevolgen voor de leden van de voetbalverenigingen: In Renkum/Heelsum moeten het voorlopig doen met slechte trainingsomstandigheden en afgelastingen, in Oosterbeek zijn de kleedkamer faciliteiten erbarmelijk.

Team GB blijft zich inzetten voor goede sportvoorzieningen in onze gemeente en de snelle realisatie van een kunstgrasveld op het Wilhelminasportpark. Daar houden wij ons aan. We bekijken nu op welke wijze we vaart kunnen blijven geven in dit proces. Wij houden u op de hoogte van onze vervolgstappen.