Nieuwe afvalverwerking: teleurstellende antwoorden die zorgen niet wegnemen

acv-waarde-van-afvalVanaf januari 2017 verandert het afvalbeleid in Renkum en daar krijgen alle inwoners mee te maken. De fractie van GemeenteBelangen heeft herhaaldelijk aangegeven de ontwikkelingen en de uitvoering kritisch te volgen.

We stelden in oktober een aantal schriftelijke vragen omdat er nog steeds onduidelijkheden en (financiële) zorgen zijn over de nieuwe aanpak.

“Ronduit teleurstellend.” Dat is de korte samenvatting van onze fractievoorzitter Daniëlle Gerritsen over de antwoorden die GemeenteBelangen deze week van het college ontving. “Het blijkt nu dat er voor de hele gemeente slechts vier gratis inzamelpunten voor luiers en incontinentiemateriaal komen. Dat is een wel erg matige service, juist voor deze groep inwoners. En de eerder toegezegde grote PMD container aan de rand van Veentjesbrug komt er waarschijnlijk niet, waardoor inwoners weer vast zitten aan de  openingstijden van het afvalstation.”

Onvoorziene kosten

Uit de antwoorden van het college blijkt verder dat er ruim 100.000 euro extra kosten worden gemaakt die niet in het raadsvoorstel waren voorzien én blijkt dat er kosten worden gemaakt voor  vier noodzakelijke maar onvoorziene ondergrondse containers. Verder maakt GB zich zorgen over inwoners die onbedoeld verkeerd gebruik maken van het afvalpasje en zo voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Die moeten volgens ons echt goed geïnformeerd en begeleid worden. De nu genomen maatregelen nemen die zorgen nog zeker niet weg bij onze fractie.

Een overzicht van alle vragen en antwoorden kunt u lezen via deze link: gb-vragen-mbt-uitvoering-afvalverwerking-beantwoording

Zie ook: GemeenteBelangen benadrukt zorgen over plastic afval