De Gelderlander: “Weverstraat wil lantaarnpaal niet meer”

In De Gelderlander van 7 november aandacht voor de herinrichting van de Weverstraat:

Bewoners van de Weverstraat in Oosterbeek willen na de herinrichting van de straat straatverlichting die tussen de woningen hangt. Ze roepen de gemeente op af te zien van het terugplaatsen van lantaarnpalen.

De straat gaat op de schop om iets te doen aan de wateroverlast bij zware regenval. Weverstraat-bewoners Hans Teerlink, Rob van der Zon en Dirk van Uitert maken deel uit van de bewonersgroep. ,,We zijn best tevreden, de straat krijgt een mooie dorpse inrichting waarbij het oude karakter van de straat benadrukt wordt.”

Toch ziet het trio het besluit om de lantaarnpalen te herplaatsen en niet voor tussen de woningen hangende straatverlichting te kiezen als een gemiste kans. Van Uitert: ,,De gemeente ziet de voordelen ook wel, maar wijst het plan om financiële redenen af. Voor de vervanging is geen budget omdat de herinrichting aan de wateroverlast is gekoppeld. Wij doen een beroep op het verlichtingsbudget. De lantaarnpalen zijn al afgeschreven en moeten sowieso vervangen worden. Haal het geld dat daar voor nodig is, dan naar voren.”

De bewonersgroep meent dat hangende verlichting beter bij het historische straatbeeld past, maar ook beter is voor de toegankelijkheid van de smalle straat voor mensen met een beperking. ,,Er is draagvlak voor onder bewoners. We denken zelfs aan zonnepanelen op de daken voor de hangende straatverlichting”, zegt Van der Zon.

De bewoners staan niet alleen, ook collegepartij GemeenteBelangen heeft er al vragen over gesteld en lijkt naar hangende verlichting te neigen. De kwestie komt morgen in de gemeenteraad aan de orde.

Deze week is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden in de Weverstraat. Het bedrijf EuroRadar doet er explosievenonderzoek. Medewerkers controleren met een grondradar of er bommen in de grond zitten. Dat kan zonder overlast voor omwonenden. Mochten er explosieven worden aangetroffen, dan kan dat wel tot maatregelen leiden. De aannemer begint op 13 november met het werk.

Zie ook: Weverstraat: combineer werkzaamheden en gebruik denkkracht bewoners