GB: “Nieuwe basisschool Doorwerth is noodzakelijk. Maar wél met een realistisch plan”.

Er komt een nieuw gebouw voor basisscholen De Dorendal en Atlas. Een belangrijke eerste stap in de realisatie van Centrumplan Doorwerth; het is de start van het Leer en Ontmoetingscentrum (LOC). Het plan van het college is echter zeer kritisch ontvangen en door de gemeenteraad unaniem flink aangepast. De gevraagde 8 miljoen euro komt er nu niet en ook de door het college geplande nieuwe gymzaal komt er niet.

Op de huidige lokatie van basisschool Atlas aan de Bachlaan (achter parkeerplaats van winkelcentrum) komt het nieuwe gebouw.

Niet akkoord met de ruwe schatting van het college

De huidige schoolgebouwen zijn verouderd en de gemeente is verplicht om goede huisvesting voor leerlingen en docenten te regelen. Daarvoor worden  vergoedingen vanuit het Rijk ter beschikking gesteld, gebaseerd op normbedragen. Deze zijn echter ontoereikend om aan alle wettelijke bouwverplichtingen (zoals gasloos en bijna energieneutraal) te kunnen voldoen.

De bouw start pas over enkele jaren en de bouwkosten stijgen gestaag door. Daarom heeft de raad besloten nu uitsluitend geld beschikbaar te stellen volgens de normbedragen, niet de door het college gevraagde ruwe schatting. Pas als het college een uitgewerkt plan heeft kan er om aanvullend krediet worden gevraagd waarmee de school dan ook daadwerkelijk gebouwd moet worden.

GB fractievoorzitter Daniëlle van Bentem: “Die school moet er snel komen, dat is duidelijk; in het belang van leerlingen en docenten. Dáár gaat het over. Helaas is de financiële positie van Renkum niet al te best en moeten we realistisch zijn. En het dus óók over vierkante meters en financiën hebben. Aan de andere kant wil GB niet dat er een uitgekleed sober en saai gebouw wordt neergezet; dat zou een valse start zijn voor het nieuwe centrum van Doorwerth.”

College wil 1 miljoen voor overbodige gymzaal

De beoogde nieuwe gymzaal in het  plan van het college kost ruim 1 miljoen euro. Op korte afstand -aan de Dalweg- van de nieuw te bouwen school staat echter al een gymzaal. Die wordt binnenkort gerenoveerd waardoor er voldoende ruimte is om ook de leerlingen van de basisscholen daar te laten sporten. Unaniem besluit de raad dan ook dat de gymzaal á 1 miljoen uit het collegeplan wordt gehaald.

Van Bentem: “GB neemt verantwoordelijkheid en stemt, met gemengde gevoelens, tégen een nieuwe gymzaal in de school. Met gemeenschapsgeld moet je spaarzaam omgaan, ruim een miljoen euro voor een gymzaal die niet echt nodig is, past helaas niet.

GB geeft aan het college ook het volgende mee: zorg dat het ontwerp als groeimodel wordt neergezet én kies een slimme positionering op de bouwgrond. Zodat je op een efficiënte manier later het Ontmoetingsdeel kan toevoegen.

Volgens GB moet de nieuwe school óók een goede start van Centrumplan Doorwerth zijn: in het belang van de leerlingen, docenten én alle inwoners van Doorwerth.