Coalitie en oppositie lijnrecht tegenover elkaar over bouwplan Moviera

Wel of niet instemmen met de bouwplannen voor het Moviera-terrein in Oosterbeek? Dat was de grote vraag in de raadsvergadering van 24 april. GemeenteBelangen had een duidelijk antwoord. Nee, nu niet instemmen met dit plan van het college. Reden: het ontbreken van een actuele woonvisie en het ontbreken van draagvlak bij omwonenden.

Raadslid Jan Streefkerk: “De GB fractie heeft zorgvuldig alle voor- en nadelen afgewogen en komt tot de conclusie dat het van wezenlijk belang is dat er éérst een toekomstvaste woonvisie dient te zijn voordat we een besluit nemen over het bebouwen van één van de weinige grote kavels in onze gemeente. Die woonvisie is door het college al twee keer uitgesteld;  omdat de adviezen over bouwbehoeftes in onze gemeente blijkbaar nog niet helder zijn.”

GB heeft bij aanvang van de vergadering voorgesteld om het plan van de agenda te halen zodat er geen besluitvorming kan worden gedaan; dit ‘ordevoorstel’ werd gesteund door het CDA en PRD, maar niet door de coalitiepartijen.

Streefkerk:  “De besluitvorming lijkt op een soort van roulette. De croupier roept als het ware: plaats uw inzet op rood, het balletje gaat rollen en dan maar met de hele Gemeenteraad hopen dat het balletje op rood valt. Valt onverhoopt het balletje op zwart? Dan hebben we een verkeerde en onomkeerbare keuze gemaakt… We nemen nu zonder onderbouwing een voorschot op de aankomende Woonvisie. Ook hebben wij de nodige bedenkingen over de uitvoering van de participatie van inwoners. Een groot gedeelte van de omwonenden voelt zich niet gehoord of begrepen.”

Na een stevig debat is het voorgestelde plan aangenomen door de vier coalitiepartijen GroenLinks, D66, VVD en PvdA. Tegen stemden de oppositiepartijen GemeenteBelangen, PRD en CDA.

Omroep Gelderland heeft aandacht besteed aan dit onderwerp waarbij zowel wethouder Verstand (D66) als raadslid Streefkerk (GB) worden geïnterviewd: Vijftig-nieuwbouwwoningen-op-voormalig-Moviera-terrein-Oosterbeek. Lees- en kijktip!